Neil Young ontwikkelt digitaal muziekformaat van hoge kwaliteit
Zanger, gitarist en liedjesschrijver Neil Young ergert zich al langer aan de slechte kwaliteit van CD’s en MP3’s. Nu neemt hij het heft in eigen handen met de ontwikkeling van een eigen muziekformaat en zet zo naar eigen zeggen het werk voort van Steve Jobs.
Neil Young is niet alleen een begenadigd muzikant, hij heeft ook een neus voor technologische ontwikkelingen. Dat bewees hij al met zijn participatie in Lionell, LLC, een fabrikant van speelgoedtreinen, en met de Lincvolt, een hybride Lincoln Continental auto.
Het lijkt er op dat Young nu zijn twee passies, muziek en technologie, gaat combineren om een van zijn grootste ergernissen uit de wereld te helpen. In januari nog sprak hij tijdens een D: Dive into Media conferentie in California zijn ongenoegen uit over de MP3 en de CD. Om de muziek zo klein en handig mogelijk te maken, worden de bestanden in die formaten sterk gecompresseerd. Op die manier blijft respectievelijk slechts vijf en vijftien procent van de oorspronkelijke opnames over.
“If you’re an artist and you created something and you knew the master was one hundred percent great, but the consumer got five percent, would you be feeling good? I like to point that out to artists. That’s why people listen to music differently today. It’s all about the bottom and the beat driving everything, and that’s because in the resolution of the music, there’s nothing else you can really hear. The warmth and the depth at the high end is gone,” zo vertelde Young aan MTV News.
Kunstvorm redden
“My goal is to try and rescue the art form that I’ve been practicing for the past fifty years. When I started making records, we had a hundred percent of the sound. And then you listen to it as an MP3 at the same volume - people leave the room. It hurts... We live in the digital age, and unfortunately it’s degrading our music, not improving. It’s not that digital is bad or inferior, it’s that the way it’s being used isn’t doing justice to the art. The convenience of the digital age has forced people to choose between quality and convenience, but they shouldn’t have to make that choice,” aldus Young.
Al in mei 2011 beschreef de muzikant op zijn website de geneugden van hoge kwaliteit digitale muziekbestanden: “It is a physical thing, a relief that you feel when you finally hear music the way artists and producers did when they created it in the studio. The sound engulfs you and your senses open up allowing you to truly feel the deep emotion in the music of some of our finest artists. From Frank Sinatra to the Black Keys, the feeling is there. This is what recording companies were born to give you and in 2012 they will deliver.”
Steve Jobs
Young staat niet alleen op de barricaden. Zelfs de man die onze manier van muziek beluisteren voorgoed veranderde met de uitvinding van de iPod, zette na zijn werkuren liever een vinylplaat op dan een CD of MP3: “Steve Jobs was a pioneer of digital music and his legacy is tremendous. But when he went home, he listened to vinyl. And you’ve got to believe that if he’d lived long enough, he would have done what I’m trying to do.”
Young is ervan overtuigd dat indien hij langer geleefd zou hebben, Jobs een apparaat uitgevonden zou hebben dat muziek kon afspelen in zijn meeste pure vorm, zoals de muzikanten en de techniekers het hoorden toen het werd opgenomen. Groot probleem is echter de downloadtijd. Om een digitaal bestand de geluidskwaliteit van een elpee te doen benaderen, moet het ongeveer twintig keer groter worden dan de huidige MP3’s.
Muziektijdschrift Rolling Stone ontdekte echter dat Youngs platenmaatschappij Vapor Records in juni vorig jaar zes patenten aan vroeg bij het US Patent and Trademark Office. De patenten, met namen zoals 21st Century Record Player, Earth Storage, Storage Shed en Studio Quality Sound, zouden dienen voor “online and retail store services featuring music and artistic performances, high resolution music downloadable from the internet, high resolution discs featuring music and video, and pre-recorded digital media featuring audio and video recordings for storage and playback”.
Pono
Blue Rider Press, de uitgeverij van Youngs aankomende autobiografie Waging Heavy Peace, heeft in een persbericht mogelijk per ongeluk de naam van het nieuwe geluidsformaat prijs gegeven. Na uitleg over Lincvolt beschrijft de tekst hoe Young een “revolutionair nieuw muziekformaat met de hoogst mogelijke digitale kwaliteit” aan het ontwikkelen is.
“Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono’s cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented,” aldus het persbericht.
De entourage van Young weigerde commentaar te geven aan Rolling Stone. Hoogstens kreeg het blad te horen dat de rocker nog niet klaar is om het publiekelijk over dit project te hebben. Volgens Rolling Stone kan het nog een jaar duren voor de patenten op naam van Young komen.
De mensen van Wired geven al enkele opties voor audiofielen die niet zolang kunnen wachten en leggen en passant het verschil tussen MP3, FLAC, WAV en SDS uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten