woensdag 11 april 2012

Madonna scoort dankzij koppelverkoop


Na een van de succesvolste openingsweken ooit is MDNA, de nieuwe plaats van Madonna, spectaculair gedaald in de hitlijsten. En dat heeft alles te maken met een marketingtruc.

Vorige week stond Madonna voor de twaalfde keer op de hoogste plaats in de Official UK Albums Chart. Daarmee brak ze het record van Elvis Presley voor het aantal hoogstgeplaatste albums van een solo artiest in Groot Brittanië.

Ook in Amerika stond de Queen of Pop vanuit het niets op nummer één in de Billboard 200. Daar doet enkel Barbara Streisand, met negen stuks bovenaan de lijsten, nog één album beter.

Daling

Er waren echter al tekenen aan de wand dat het grote publiek niet wild enthousiast naar de winkel liep voor het nieuwe materiaal van Madonna. De vooruitgeschoven single Give Me All Your Luvin’ geraakte nog wel in de top tien van de Billboard Hot 100, in Engeland piekte hij op een magere 37e plaats.

Die trend werd deze week bevestigd door een daling in de verkoop van MDNA met maar liefst 88 procent, van 359 000 naar slechts 46 000 verkochte exemplaren. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de koppelverkoop die het management van Madonna toepaste.

Koppelverkoop

Fans die een ticket (tussen de 50 en 350 dollar) kochten voor haar Amerikaanse concerttour, kregen ook een code waarmee ze de CD - fysiek dan wel digitaal - konden aanschaffen. Die experimentele manier van platenverkoop leverde Madonna volgens betrouwbare bronnen 185 000 extra kopers op. Billboard rekende enkel de fysieke exemplaren mee in de verkoopscijfers.

Die koppelverkoop werd voor Madonna vergemakkelijkt dankzij haar zogenaamde ‘360 deal’ met concertpromotor Live Nation, waarmee Madonna exclusief samenwerkt. Het bedrijf zette een samenwerking op tussen twee van zijn afdelingen, platenmaatschappij Interscope Records en ticketverkoper Ticketmaster.

Platenverkoop kent echter over het algemeen een vrij voorspelbaar verloop. Volgens Silvio Pietroluongo, ‘director of charts’ bij Billboard, verliezen albums van iconische popsterren in hun tweede week steeds vijfenzestig tot tachtig procent. De 88 procent daling van Madonna duidt dus slechts op een iets hogere verkoop dankzij de koppelverkoop.

Voor en tegen

Eerder kregen concertgangers ook al de laatste CD van Bon Jovi, Tom Petty en Prince bij aankoop van hun ticket. Tegenstanders van dit soort koppelverkoop vinden dat artiesten zo verkoopscijfers beïnvloeden. Voorstanders bekijken het van de andere kant. De kans is namelijk groot dat fans die een concertticket kopen, sowieso ook het album zouden kopen.

Daarnaast zit de prijs van het album in het ticket - de concertgangers betalen dus wel degelijk voor de plaat. Dat dit niet alleen voor leken moeilijk te doorgronden is, bewees Nathan Hubbard, de CEO van Ticketmaster. Die twitterde twee weken geleden dat de fans die een ticket kochten “a free copy of MDNA” kregen. De tweet is ondertussen verwijderd.

Harde cijfers

Ook de verkoopscijfers van Nielsen SoundScan geven Madonna het voordeel van de twijfel. Het lijkt onredelijk dat haar nieuwe plaat plots minder dan 175 000 exemplaren (359 000 min de 185 000 gekoppelde) zou verkocht hebben, wetende dat ze de voorbije vijftien jaar steeds debuteerde met meer dan 225 000 verkochte albums.

371 000 - Ray Of Light (1998)
420 000 - Music (2000)
240 000 - American Life (2003)
350 000 - Confessions On A Dance Floor (2005)
280 000 - Hard Candy (2008)
359 000 (174 000) - MDNA (2012)

Dit nog: Madge debuteerde in nog minstens vijftien andere landen dan de VS - waar met andere woorden geen koppelverkoop plaatsvond - op nummer één. Een van die landen was België, waar Madonna op donderdag 12 juli in het Koning Boudewijnstadion halte houdt in het kader van haar MDNA Tour. Tickets kosten tussen 45 en 150 euro en kunnen besteld worden via www.proximusgoformusic.be.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten